05

İnsan Sermayesi

Etik ve İnsan Hakları

İnsan Hakları Politikasının esaslarından olan etik hakları kapsamında Banka, tüm çalışanlarını kapsayıcı ve sunulan ürün ve hizmetlerine de değinecek şekilde oluşturduğu politikalarla beyan etmektedir.

“Çıkar Çatışması Politikası”, “Suç Gelirlerinin Aklanması ve Terörizmin Finansmanı ile Mücadele Yönetmeliği”, “Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Politikası” bu uygulamalara örnek olmaktadır. Etik yönetimi amacıyla 2021 yılında kurulan Etik Komisyonu, Genel Müdür, Finans ve Stratejiden sorumlu Genel Müdür Yardımcısı, Teftiş Kurulu Başkanı, İnsan Kaynakları Daire Başkanı ve İç Kontrol ve Uyum Birim Müdüründen oluşmaktadır.

Üst yönetimin ve konusunda uzman kişilerin Etik Komisyonu’nu oluşturması, TKYB’nin etik iş yapış şeklini sağlamlaştırarak bir dizi avantaj sağlamaktadır. İnsan haklarına saygı, etik değerlere uygunluk, etik dışı risklerden kaynaklanabilecek risk azaltımı, şeffaflık ve rekabet üstünlüğü gibi değişkenler, TKYB’nin sürdürülebilirliğini ve toplumsal itibarını güçlendirmektedir.

Etik Komisyonu’nun amacı:

Banka’nın değerlerini, kurumsal hedeflerini ve personelinin etik standartlara uymasını sağlayacak bir etik çerçeve oluşturma gayesiyle etik kültürünün oluşturulması ve geliştirilmesi.

Personelin etik davranış ilkeleri konusunda karşılaştıkları sorunlarla ilgili olarak etik çıkmazlarla karşılaşıldığında nasıl davranacaklarını belirlemek için bir kılavuz oluşturulması.

Banka politikalarının ve prosedürlerinin etik standartlara uygunluğunun düzenli olarak kontrol edilmesi ve gerekli durumlarda güncellenmesi.

Banka’nın yıllık eğitim planında “Kamu Yönetiminde Etik ve Etik Davranış İlkeleri” konusuna yer verilmesi ile etik eğitimlerin düzenli olarak verilmesi ve etik farkındalığın artırılması.

Etik farkındalığı artırma faaliyetlerinin koordine edilmesi, etik standartlara uymayı teşvik edecek farkındalık kampanyaları ve etkinliklerin düzenlenmesi

Genel Müdürün değerlendirmesi sonucunda yönlendirdiği ve Etik Hat üzerinden yapılan başvurular için gerekli aksiyonların alınması yer almaktadır.

Etik davranış ilkeleri olarak dürüstlük, doğruluk, şeffaflık, saygınlık ve güven, hukuka uygunluk, Banka bilgilerinin gizliliği, Banka varlık ve kaynaklarının kullanımı, çıkar çatışması, insan hakları ve eşitlik, rüşvet ve yolsuzluk, hediye alma ve ağırlama, çevre, sağlık ve güvenlik vb. konular sıralanmaktadır. Banka çalışanları tarafından; bahsi geçen “Etik Davranış İlkelerine” aykırı uygulamalar ve suistimallerin bildirimi ve çözümü ile ilgili olarak gerekli adımların atılması için çalışan Etik Komisyonu, “Etik Davranış İlkelerine” aykırı uygulamalar ve suistimallerin bildirimi sürecini yürütmektedir.

Süreç boyunca, bir banka çalışanı veya ilgili herhangi bir dış paydaş, bir etik ihlali veya suistimal bildirmek için Etik Hattı’nı kullanabilmektedir. Dünya Bankası Kayıtlı İstihdam Yaratma Projesi Toptan Bankacılık Bileşeni (Formal Employment Creation Project) kapsamında, Uluslararası Finans Kuruluşları tarafından finanse edilen projeler için Şikâyet Giderme Mekanizması gerekliliklerince uyumlu bir gidişat sergilenmektedir. Şikâyet mekanizması aracılığıyla gelen bu bildirimler, insan hakları ve çalışma koşulları gereklilikleri doğrultusunda, TKYB’nın çalışanları için dahili bir çalışan şikâyet mekanizması ve prosedürü bulunmaktadır.

TKYB’nin intranet sayfasında çalışanlar, etik konularının yanı sıra şüpheli işlemler, şikâyet ve önerileri ile ilgili bildirimlerini ihbar olarak iletebilmektedir. Her bildirim ayrı ayrı değerlendirilerek, etikle ilgili şikâyetler olması durumunda dahili çalışan şikâyet prosedürüne göre işlenmektedir. İhbar prosedürüyle ilgili şikâyetlerde Teftiş Kurulu’na; diğer şikâyetlerle ilgili şüpheli işlemlerde Uyum Görevlisine (İç Kontrol ve Uyum Başkanı), diğer önerilerde ise insan kaynaklarına yönlendirilmektedir. Genel Müdür, bildirilen konuyu değerlendirir ve uygun eylemler için konuyu Etik Komisyonuna yönlendirir. Etik Komisyonu, durumu değerlendirir ve gerekli aksiyonları alır. Bu, soruşturma başlatmayı, uygun adımları belirlemeyi, ihlalin düzeltilmesi ve tekrarının önlenmesi için gereken politikaları ve prosedürleri revize etmeyi içermektedir.

Bu süreç, Banka'nın etik standartlara uygunluğunu sağlama ve suistimalleri önleme çabasının bir parçası olarak görülmektedir.

Banka, profesyonel anlayışla ve dürüst yaklaşımla davranmayı, sosyal sorumluluk bilinci içinde kalarak hareket etmeyi ve kurumsal olarak etik kuralların sağlanmasını benimsemiştir. Banka’nın politika, prosedür ve kontrol yöntemlerinin ulusal ve uluslararası düzenlemelere ve genel kabul görmüş bankacılık ilkelerine uyumunun sağlanması, güvenli bankacılık faaliyetinin sürdürülmesi, Banka itibarının ve müşteri kalitesinin korunması, Banka’nın suç gelirlerinin aklanması ve terörizm finansmanı amacıyla kullanılmasının engellenmesini, Banka’nın ve çalışanlarının yasal ve idari yükümlülüklerinin bilinmesi adına, bu kapsamda, çalışanlara 2022 yılında etik ve yolsuzluk üzerine Suç Gelirlerinin Aklanması ve Terörün Finansmanı ile Mücadele, konularında 323 saat süren MASAK eğitimi verilmiştir.