İnsan Sermayesi
Etik ve İnsan Hakları
İnsan Hakları Politikasının esaslarından olan etik hakları
kapsamında Banka, tüm çalışanlarını kapsayıcı ve sunulan ürün
ve hizmetlerine de değinecek şekilde oluşturduğu politikalarla
beyan etmektedir.
“Çıkar Çatışması Politikası”, “Suç Gelirlerinin Aklanması ve
Terörizmin Finansmanı ile Mücadele Yönetmeliği”, “Rüşvet ve
Yolsuzlukla Mücadele Politikası” bu uygulamalara örnek olmaktadır.
Etik yönetimi amacıyla 2021 yılında kurulan Etik Komisyonu, Genel
Müdür, Finans ve Stratejiden sorumlu Genel Müdür Yardımcısı,
Teftiş Kurulu Başkanı, İnsan Kaynakları Daire Başkanı ve İç Kontrol
ve Uyum Birim Müdüründen oluşmaktadır.
Üst yönetimin ve konusunda uzman kişilerin Etik Komisyonu’nu
oluşturması, TKYB’nin etik iş yapış şeklini sağlamlaştırarak
bir dizi avantaj sağlamaktadır. İnsan haklarına saygı, etik
değerlere uygunluk, etik dışı risklerden kaynaklanabilecek risk
azaltımı, şeffaflık ve rekabet üstünlüğü gibi değişkenler,
TKYB’nin sürdürülebilirliğini ve toplumsal itibarını
güçlendirmektedir.
Etik Komisyonu’nun amacı:
Banka’nın değerlerini, kurumsal hedeflerini ve personelinin etik standartlara uymasını sağlayacak bir etik çerçeve oluşturma gayesiyle etik kültürünün oluşturulması ve geliştirilmesi.
Personelin etik davranış ilkeleri konusunda karşılaştıkları sorunlarla ilgili olarak etik çıkmazlarla karşılaşıldığında nasıl davranacaklarını belirlemek için bir kılavuz oluşturulması.
Banka politikalarının ve prosedürlerinin etik standartlara uygunluğunun düzenli olarak kontrol edilmesi ve gerekli durumlarda güncellenmesi.
Banka’nın yıllık eğitim planında “Kamu Yönetiminde Etik ve Etik Davranış İlkeleri” konusuna yer verilmesi ile etik eğitimlerin düzenli olarak verilmesi ve etik farkındalığın artırılması.
Etik farkındalığı artırma faaliyetlerinin koordine edilmesi, etik standartlara uymayı teşvik edecek farkındalık kampanyaları ve etkinliklerin düzenlenmesi
Genel Müdürün değerlendirmesi sonucunda yönlendirdiği ve Etik Hat üzerinden yapılan başvurular için gerekli aksiyonların alınması yer almaktadır.
Etik davranış ilkeleri olarak dürüstlük, doğruluk, şeffaflık,
saygınlık ve güven, hukuka uygunluk, Banka bilgilerinin gizliliği,
Banka varlık ve kaynaklarının kullanımı, çıkar çatışması, insan
hakları ve eşitlik, rüşvet ve yolsuzluk, hediye alma ve ağırlama,
çevre, sağlık ve güvenlik vb. konular sıralanmaktadır. Banka
çalışanları tarafından; bahsi geçen “Etik Davranış İlkelerine”
aykırı uygulamalar ve suistimallerin bildirimi ve çözümü ile ilgili
olarak gerekli adımların atılması için çalışan Etik Komisyonu,
“Etik Davranış İlkelerine” aykırı uygulamalar ve suistimallerin
bildirimi sürecini yürütmektedir.
Süreç boyunca, bir banka çalışanı veya ilgili herhangi bir dış
paydaş, bir etik ihlali veya suistimal bildirmek için Etik Hattı’nı
kullanabilmektedir. Dünya Bankası Kayıtlı İstihdam Yaratma Projesi
Toptan Bankacılık Bileşeni (Formal Employment Creation Project)
kapsamında, Uluslararası Finans Kuruluşları tarafından finanse
edilen projeler için Şikâyet Giderme Mekanizması gerekliliklerince
uyumlu bir gidişat sergilenmektedir. Şikâyet mekanizması aracılığıyla
gelen bu bildirimler, insan hakları ve çalışma koşulları
gereklilikleri doğrultusunda, TKYB’nın çalışanları için dahili bir
çalışan şikâyet mekanizması ve prosedürü bulunmaktadır.
—
TKYB’nin intranet sayfasında çalışanlar, etik konularının yanı
sıra şüpheli işlemler, şikâyet ve önerileri ile ilgili
bildirimlerini ihbar olarak iletebilmektedir. Her bildirim ayrı
ayrı değerlendirilerek, etikle ilgili şikâyetler olması durumunda
dahili çalışan şikâyet prosedürüne göre işlenmektedir. İhbar
prosedürüyle ilgili şikâyetlerde Teftiş Kurulu’na; diğer şikâyetlerle
ilgili şüpheli işlemlerde Uyum Görevlisine (İç Kontrol ve Uyum
Başkanı), diğer önerilerde ise insan kaynaklarına yönlendirilmektedir.
Genel Müdür, bildirilen konuyu değerlendirir ve uygun eylemler için
konuyu Etik Komisyonuna yönlendirir. Etik Komisyonu, durumu
değerlendirir ve gerekli aksiyonları alır. Bu, soruşturma başlatmayı,
uygun adımları belirlemeyi, ihlalin düzeltilmesi ve tekrarının
önlenmesi için gereken politikaları ve prosedürleri revize etmeyi
içermektedir.
Bu süreç, Banka'nın etik standartlara uygunluğunu sağlama ve
suistimalleri önleme çabasının bir parçası olarak görülmektedir.
Banka, profesyonel anlayışla ve dürüst yaklaşımla davranmayı, sosyal
sorumluluk bilinci içinde kalarak hareket etmeyi ve kurumsal olarak
etik kuralların sağlanmasını benimsemiştir. Banka’nın politika,
prosedür ve kontrol yöntemlerinin ulusal ve uluslararası düzenlemelere
ve genel kabul görmüş bankacılık ilkelerine uyumunun sağlanması,
güvenli bankacılık faaliyetinin sürdürülmesi, Banka itibarının ve
müşteri kalitesinin korunması, Banka’nın suç gelirlerinin aklanması
ve terörizm finansmanı amacıyla kullanılmasının engellenmesini,
Banka’nın ve çalışanlarının yasal ve idari yükümlülüklerinin
bilinmesi adına, bu kapsamda, çalışanlara 2022 yılında etik ve
yolsuzluk üzerine Suç Gelirlerinin Aklanması ve Terörün Finansmanı
ile Mücadele, konularında 323 saat süren MASAK eğitimi verilmiştir.