02

Etik Yönetimi

Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası (TKYB), paydaşları, müşterileri ve yararlanıcıları ile yakın bir iletişim içerisinde olma politikasına sahiptir. Bu kapsamda, “Uluslararası Finansal Kuruluşlarla Yürütülen Projelerde Uygulanacak Şikâyet Yönetimi Prosedürü” uygulanmaktadır. TKYB’nin iç sistemlerinde yer alan bildirim merkezi, banka çalışanlarının ihbar, etik, şüpheli işlem, öneri ve şikâyet hattına erişim sağlamasına olanak tanımaktadır.

Buna ek olarak, Uluslararası Finansal Kuruluşlarla (UFK) yürütülen projelerde görev almayan personel de özellikle oluşturulan e-posta adreslerine ihbar ve etik konularındaki şikâyet ve önerilerini iletebilmektedirler. Bu süreçler, personelin ve diğer proje çalışanlarının Uluslararası Finansal Kuruluş projeleri ile ilgili şikâyetlerinin Şikâyet Giderme Mekanizması’nda belirlenen iletişim kanalları ve süreçler ile toplanmasını sağlar.

Öneri ve şikâyetler, https://kalkinma.com.tr/bize-ulasin/iletisim-bilgileri adresinde yer alan Müşteri Öneri Şikâyet Formu aracılığıyla iletilirken, çalışanların kullanımına açık olan “Etik Davranış İlkelerine” aykırı uygulama ve suistimal bildirimleri etikhatti@kalkinma.com.tr adresine gönderilmektedir.

Yasalar ve mevzuata aykırı uygulama ve davranışlar ise çalışanlar tarafından ihbarhatti@kalkinma.com.tr e-posta adresine bildirilmektedir. Ayrıca, etik ile ilgili ihbarların iletilmesi için ihbar@kalkinma.com.tr adresi mevcuttur ve bu adres üzerinden gelen ihbarlar İç Kontrol ve Uyum birimine (İÇKU)’ya iletilmektedir. Bu bilgi, internet sitesinde de duyurulmaktadır.

Tüm bu süreçlerde, yapılan bildirimler gizlilik içerisinde ele alınmaktadır. Yalnızca etik hattına iletilen aykırı uygulama ve suistimal bildirimleri doğrudan Genel Müdür’e iletilmektedir. Banka, bu şikâyet mekanizmalarını tüm çalışanlarına ve projede yer alan kişilere bilgi olarak sunmaktadır. Aynı zamanda, Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası, Birleşmiş Milletler Küresel İlkeler Sözleşmesi’ni imzalayarak, tüm iş süreçlerinde bu ilkeleri gözetmeye özen göstermektedir.

TKYB’nin Etik İlkeleri, müşterilere, paydaşlara, çalışanlarına ve genel topluma kaliteli hizmet sunmayı, kaynakları etkin ve verimli bir şekilde kullanmayı, haksız rekabeti önlemeyi hedeflemektedir. Banka, Etik İlkeler Sözleşmesi’ni ve Türkiye Bankalar Birliği’nin belirlediği Bankacılık Etik İlkeleri’ni benimseyerek, etik değerlere uygun hareket etme yükümlülüğünü üstlenmiştir.

TKYB’nin etik anlayışı, “TKYB Etik İlkeleri” ve “Çevre ve Sosyal Politika” çerçevesinde şekillenirken, “Çıkar Çatışması Politikası”, “Suç Gelirlerinin Aklanması ve Terörizmin Finansmanı ile Mücadele Yönetmeliği” ve “Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Politikası” bu anlayışı desteklemektedir.

Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası’nın Etik İlkeleri, Türkiye Bankalar Birliği’nin “Bankacılık Etik İlkeleri”, “Kamu Görevlileri Etik Davranış İlkeleri ve Başvuru Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik” ve T.C. Kamu Görevlileri Etik Kurulu’nun ilke kararlarını benimsemekte ve bunları pratiğe dökmektedir.

TKYB Etik İlkeleri; müşterilere, bankacılık sektörüne ve meslektaşlara, bankaya, topluma ve iş ilişkilerine yönelik sorumlulukları, medya ve dış kurumlarla ilişkileri ve gizlilikle ilgili maddeleri, ayrıca suç gelirlerinin aklanmasına yönelik önlemleri kapsamaktadır.

Bu ilkeler doğrultusunda, TKYB, müşteri haklarını yasal çerçeve dahilinde savunan, haksız rekabet yaratabilecek eylemlerden uzak duran ve iç işleyişinde fırsat eşitliği ilkesine bağlı kalan bir duruş sergilemektedir. Banka, kendi itibarının korunmasını hedeflerken, toplum ve çevrenin sürdürülebilirliğini destekleyen finansman ve danışmanlık hizmetleri sağlamaktadır. İş ilişkilerinde, Banka’nın Çıkar Çatışması Politikası’na uygun faaliyetlerde bulunmaktadır.

Medya ve kamu kuruluşları ile olan ilişkilerinde TKYB, toplumsal faydayı, bireysel hakları ve tarafsız bir yaklaşımı ön planda tutmaktadır. Gizlilik maddesi, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun gereklerine göre uygulanmakta ve banka'nın ilgili politika ve prosedürleri ile yönetilmektedir. Bu etik ilkeler, TKYB Yönetim Kurulu tarafından yürütülür ve Kurul’un onayladığı tarih itibarıyla yürürlüğe girmektedir.

Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası’nın Tedarikçi Davranış İlkeleri; iş yerindeki standartlar, sağlık ve güvenlik önlemleri, ücret ve çalışma saatlerinin düzenlenmesi, sendika özgürlüğü ve toplu iş sözleşmeleri, zorunlu veya zorla çalıştırma, çocuk işçiliğinin önlenmesi, ayrımcılıkla mücadele, taciz ve istismarın engellenmesi, yasa ve yönetmeliklere uygunluk ve sürdürülebilirlik ilkesinin sağlanması gibi konuları kapsamaktadır.

TKYB, sürdürülebilir kalkınmayı çevresel, sosyal ve ekonomik olarak üç temel boyutta değerlendirmektedir. Banka, operasyonel faaliyetler ve finansal hizmetlerin doğrudan ya da dolaylı çevresel ve sosyal etkilerini, “Çevre ve Sosyal Politika” aracılığıyla yönetmektedir.

Bu politika kapsamında, işlemlerin sebep olduğu sera gazı salınımının sistemli bir şekilde izlenmesi ve azaltılması, kaynak kullanımının kontrol altına alınması ve atık miktarının azaltılması, sürdürülebilir kalkınmayla ilgili yasal yükümlülüklerin yerine getirilmesi ve çevresel ve sosyal farkındalığın artırılması hedeflenmektedir.

Son olarak, TKYB, “Çevre ve Sosyal Politikası”, “Sürdürülebilirlik İlkeleri” ve “İklim Değişikliği ile Mücadele ve Uyum Politikası”nı takip ederek, sürdürülebilirlik prensibini benimsemektedir.

Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası bünyesinde, ilgili yönetmelikler doğrultusunda bir Etik Komisyonu bulunmaktadır. Bu komisyon, 2022 yılında yapılan organizasyon değişikliği kapsamında, komite üyelerinin güncellendiği bir yapıya kavuşmuştur. Banka'nın tüm personeli ile “Etik Sözleşme” imzalanmış olup, bu sözleşmeler özenle personel dosyalarında saklanmaktadır.

Ayrıca, Banka, 26 Temmuz 2006 tarihinde Türkiye Bankalar Birliği tarafından ilan edilen “Bankacılık Etik İlkeleri”ne de titizlikle uymaktadır. Etik Komisyonu’nun başlıca görevleri arasında, ilgili yasalar, yönetmelikler, genelgeler ve ilke kararlarına uyumluluğun sağlanması yer almaktadır.

2022 yılında Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası’na karşı etik ihlali gerekçesiyle herhangi bir dava açılmamıştır. Bu sonuç, tüm çalışan ve yöneticilerin aldığı kapsamlı Yolsuzlukla Mücadele eğitimlerinin olumlu bir çıktısını ve Banka’nın etik ilkelerine ve politikalarına olan sıkı sıkıya bağlılığını göstermektedir.

2020 2021 2022
Yolsuzlukla Mücadele Eğitimi Alan Yönetici Sayısı 44 51 64
Yolsuzlukla Mücadele Eğitimi Alan Yönetici Yüzdesi %100 %100 %100
Yolsuzlukla Mücadele Eğitimi Alan Çalışan Sayısı 247 265 259
Yolsuzlukla Mücadele Eğitimi Alan Çalışan Yüzdesi %100 %100 %100