İnsan Sermayesi
İnsan Kaynakları Yaklaşımı ve Fırsat Eşitliği
İnsan Kaynakları Yaklaşımı, yeteneğin etkili bir şekilde
kullanılmasını sağlamak, sağlıklı bir çalışma ortamını teşvik
etmek ve kuruluşun insan sermayesini genel hedefleriyle
ilişkilendirmek için gerekli bir anlayıştadır. İnsan Kaynakları
(İK), entegre raporlama çerçevesinde uzun vadeli değer yaratmak
için önemli bir güç teşkil etmektedir.
Banka çalışanları arasında fırsatların, kaynakların ve ödüllerin
adil bir şekilde dağıtılması anlayışıyla insan sermayesinde
fırsat eşitliği sağlamaktadır. Cinsiyet, ırk, yaş, etnik köken
veya diğer herhangi bir özellikten bağımsız olarak tüm çalışanlara,
eğitime, profesyonel gelişim fırsatlarına ve teşviklere aynı
erişim hakkının tanınmasına olanak sağlanmaktadır. Çeşitliliğe,
adalete ve sosyal uyuma değer veren sağlıklı ve kapsayıcı bir
kuruluş olan Banka, fırsat eşitliğine öncelik vermektedir.
Banka’nın İK politikasının temelleri, çalışan profili
dağılımındaki tüm çalışanlarını kapsayıcı şekilde paydaşlarının
ihtiyaçlarını etkin ve verimli, çevreye duyarlı, iş sağlığı ve
güvenliğini ön planda tutan yasal gereklilikleri karşılayarak
iş yapmak, insana değer vermek, gelişime ve değişime açık olmak
adına ihtiyaç duyulan tüm kaynaklarını kullanmaya dayanmaktadır.
Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası, teknoloji ve uzmanlığını
sürekli geliştirmekte ve gücünü yetkin insan sermayesinin
yaratıcılığından almakta ve insan kaynağını hedeflerine ulaşmada
en önemli değer varlığı olarak kabul etmektedir.
Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası bünyesinde bulunan
çalışanların eğitimi, yeteneklerinin gelişimi ve fırsat sağlama
misyonu ile hareket etmekte, yetkin ve nitelikli işgücü
gelişimini bir vizyonu haline getirmektedir. Çalışanlarına rahat
bir ortam sunarak, çalışanlarının becerilerini kullanma alanı
da yaratmaktadır.
Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası ailesine 2022 yılı içerisinde
62 kişi katılmıştır. Böylece Banka bünyesinde 2022 yıl sonu
itibarıyla 303 personele ulaşılmıştır. İşe yeni alımlarla
birlikte 50 yaş üstü bir çalışan da TKYB bünyesine katılmıştır.
Ayrıca, 2022 yılında kredi sözleşmesi imzalanan proje finansmanı
kredileri ile toplam 10.212 çalışanın ilave istihdamına katkıda
bulunulması planlanmaktadır.
%50
Üst Seviye Kadın Yönetici Oranı
10,212
Çalışan İstihdamına Destek
Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası’nın insan kaynakları politikası,
kurumun kurumsal kimliğinin de temel taşlarından biri olan fırsat eşitliği
ilkesi üzerine kuruludur. Kadın ve erkek çalışanlar için fırsat eşitliği
iş kültürüne yerleşmiştir ve 31.12.2022 tarihi itibarıyla yeni işe alınan
kadın çalışan sayısı %8,3 artarak 25 kadın çalışan daha istihdam edilmiştir.
2022 yılı itibarıyla, toplam 119 kadın çalışan ile kadın çalışan oranı %39
orana sahiptir. 2018’den beri artarak devam eden üst düzey kadın yönetici
oranında, özellikle genel müdür yardımcıları seviyesinde %50 olan kadın
yönetici oranı, bu durumun hissedilir göstergesidir.
Kadın ve erkek çalışanlar için fırsat eşitliği ilkesi iş kültürüne
yerleşmiştir ve 31.12.2022 tarihi itibarıyla toplam 119 kadın çalışan ile
kadın çalışan oranı %39 orana sahiptir. 2018’den beri artarak devam eden
üst düzey kadın yönetici oranında, özellikle genel müdür yardımcıları
seviyesinde %57 olan kadın yönetici oranı, bu durumun hissedilir
göstergesidir.
Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası’nın İnsan Kaynakları Yönetmeliği Kapsamındaki İlkeleri;
Kurum kültürü ve işin niteliklerine uygun kişilerle çalışmak
İnsan kaynakları politikasının oluşturulması sürecine çalışanların da katılımını sağlamak
Güncel ihtiyaçlar doğrultusunda çalışan için güvenli çalışma ortamını ve koşulları sağlamak
Çalışanları başarıya özendirmek, bilgi ve kişisel gelişimlerini artırmak için olanaklar sağlamak, başarılı çalışanları imkanlar ölçüsünde teşvik etmek ve ödüllendirmek
Çalışanların yetiştirilme ve geliştirilmesinde adil ve eşit olanaklar sağlamak
Çalışanların iş memnuniyetini ve kuruma bağlılığını artırmak
Banka, çalışanlar tarafından iletilen tüm memnuniyetsizlikleri ve
kapsayıcı olarak geliştirme önerilerini de değerlendirme konusuna önem
vermektedir. Çalışanlardan gelen şikâyetler ve fikirler, “Çalışan Öneri
ve Şikâyet Hattı” aracılığıyla 2020 yılından beri İK sorumluluğunda
toplanmaktadır. İK şikâyetleri ve önerileri aldıktan sonra gelen talep
incelenir, gerekirse ilgili birime iletilir ve talebe yönelik çözüm
önerisi çalışana bildirilmektedir.
Öneri ve şikâyetlerin alınmasında gizliliğin korunması, çalışan, İK ve
çözümden sorumlu departman ile sınırlıdır. Üst Yönetim gelen tüm talepleri
incelemektedir. Görüşmeler neticesinde Banka tarafından İnsan Kaynakları
Yönetmeliği esaslarına uygun bir tutumda aksiyona geçilmektedir. Bu
doğrultuda, çalışanların devamlılığı ve memnuniyeti ile ilgili olarak,
çalışanların yaratıcı fikirlerine göre geri bildirim alabilmeleri için
çift yönlü iletişim kanallarına erişilebilir kılınmıştır. Çalışan
perspektifleri, çeşitli anketler, çevrim içi toplantılar ve intranet
yoluyla tutarlı bir şekilde toplanılmaktadır.
Çalışan bağlılığı ve memnuniyetini değerlendirmek için Çalışan Bağlılığı ve Memnuniyeti Anketi ilk kez Ocak 2022’de iş gücünün %91’inin katılımıyla gerçekleştirilmiştir ve tamamlanan anket sonuçlarında memnuniyet ve bağlılık oranı %78 olarak belirlenmiştir.
Çalışan memnuniyeti artırıcı ve Banka’nın genel stratejisi
doğrultusunda 2022 yılında, insan kaynakları ve iç iletişim
uygulamalarının dijitalleştirilmesi ve İK süreçlerinin dijital
dönüşümün bir parçası olma hedefine de odaklanmıştır. 2022 yılında
başlayan bu konudaki sistem çalışmaları devam etmektedir.
Dijitalleşme sayesinde verimli süreçlerin oluşturulması, maliyetlerden
tasarruf edilmesi, raporlamaların sistemsel yapılması ve çalışan
memnuniyetinin artırılması amaçlanmaktadır.
“Great Place to Work” kurumsal performansa, iş yeri kültürüne ve
çalışan bağlılığına odaklanan uluslararası bir araştırma ve
danışmanlık enstitüsüdür. Great Place to Work kavramı, liderliğe,
olumlu bir iş yeri kültürüne ve çalışan refahına vurgu yapan şirketlerin
yüksek yetenekleri çekme ve elde tutma olasılığının daha yüksek olduğu
fikrine dayanmaktadır. Bu durum da üretkenliği ve kârı arttırmaktadır.
Bu kapsamda, çalışan mutluluğu ve bağlılığının yüksek olduğu şirketleri
sertifikalandırmak adına anket çalışması yapılmaktadır.
TKYB’nin güvenli ve sağlıklı çalışma kültürü ve çalışan odaklı bakış
açısına uygun olarak 2022 yılı aralık ayı içerisinde Great Place to
Work anketi gerçekleştirilmiştir. Çalışanların %89’unun katılımıyla
tamamlanan anket sonucunda Banka “Certified” lisansını almaya hak
kazanmıştır. İş birliği ve takım çalışmasını geliştirmek, ekipler arası
iletişimi kuvvetlendirmek amacıyla; 2022 yıl sonu itibarıyla İç Müşteri
Memnuniyeti anketi çalışması başlatılmıştır. 2023 yılının ikinci
yarısında ise anket çalışmasının gerçekleştirilmesi planlanmaktadır.