05

İnsan Sermayesi

İnsan Kaynakları Yaklaşımı ve Fırsat Eşitliği

İnsan Kaynakları Yaklaşımı, yeteneğin etkili bir şekilde kullanılmasını sağlamak, sağlıklı bir çalışma ortamını teşvik etmek ve kuruluşun insan sermayesini genel hedefleriyle ilişkilendirmek için gerekli bir anlayıştadır. İnsan Kaynakları (İK), entegre raporlama çerçevesinde uzun vadeli değer yaratmak için önemli bir güç teşkil etmektedir.

Banka çalışanları arasında fırsatların, kaynakların ve ödüllerin adil bir şekilde dağıtılması anlayışıyla insan sermayesinde fırsat eşitliği sağlamaktadır. Cinsiyet, ırk, yaş, etnik köken veya diğer herhangi bir özellikten bağımsız olarak tüm çalışanlara, eğitime, profesyonel gelişim fırsatlarına ve teşviklere aynı erişim hakkının tanınmasına olanak sağlanmaktadır. Çeşitliliğe, adalete ve sosyal uyuma değer veren sağlıklı ve kapsayıcı bir kuruluş olan Banka, fırsat eşitliğine öncelik vermektedir.

Banka’nın İK politikasının temelleri, çalışan profili dağılımındaki tüm çalışanlarını kapsayıcı şekilde paydaşlarının ihtiyaçlarını etkin ve verimli, çevreye duyarlı, iş sağlığı ve güvenliğini ön planda tutan yasal gereklilikleri karşılayarak iş yapmak, insana değer vermek, gelişime ve değişime açık olmak adına ihtiyaç duyulan tüm kaynaklarını kullanmaya dayanmaktadır. Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası, teknoloji ve uzmanlığını sürekli geliştirmekte ve gücünü yetkin insan sermayesinin yaratıcılığından almakta ve insan kaynağını hedeflerine ulaşmada en önemli değer varlığı olarak kabul etmektedir.

Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası bünyesinde bulunan çalışanların eğitimi, yeteneklerinin gelişimi ve fırsat sağlama misyonu ile hareket etmekte, yetkin ve nitelikli işgücü gelişimini bir vizyonu haline getirmektedir. Çalışanlarına rahat bir ortam sunarak, çalışanlarının becerilerini kullanma alanı da yaratmaktadır.

Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası ailesine 2022 yılı içerisinde 62 kişi katılmıştır. Böylece Banka bünyesinde 2022 yıl sonu itibarıyla 303 personele ulaşılmıştır. İşe yeni alımlarla birlikte 50 yaş üstü bir çalışan da TKYB bünyesine katılmıştır. Ayrıca, 2022 yılında kredi sözleşmesi imzalanan proje finansmanı kredileri ile toplam 10.212 çalışanın ilave istihdamına katkıda bulunulması planlanmaktadır.

%50

Üst Seviye Kadın Yönetici Oranı

10,212

Çalışan İstihdamına Destek

Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası’nın insan kaynakları politikası, kurumun kurumsal kimliğinin de temel taşlarından biri olan fırsat eşitliği ilkesi üzerine kuruludur. Kadın ve erkek çalışanlar için fırsat eşitliği iş kültürüne yerleşmiştir ve 31.12.2022 tarihi itibarıyla yeni işe alınan kadın çalışan sayısı %8,3 artarak 25 kadın çalışan daha istihdam edilmiştir. 2022 yılı itibarıyla, toplam 119 kadın çalışan ile kadın çalışan oranı %39 orana sahiptir. 2018’den beri artarak devam eden üst düzey kadın yönetici oranında, özellikle genel müdür yardımcıları seviyesinde %50 olan kadın yönetici oranı, bu durumun hissedilir göstergesidir.

Kadın ve erkek çalışanlar için fırsat eşitliği ilkesi iş kültürüne yerleşmiştir ve 31.12.2022 tarihi itibarıyla toplam 119 kadın çalışan ile kadın çalışan oranı %39 orana sahiptir. 2018’den beri artarak devam eden üst düzey kadın yönetici oranında, özellikle genel müdür yardımcıları seviyesinde %57 olan kadın yönetici oranı, bu durumun hissedilir göstergesidir.

Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası’nın İnsan Kaynakları Yönetmeliği Kapsamındaki İlkeleri;

Kurum kültürü ve işin niteliklerine uygun kişilerle çalışmak

İnsan kaynakları politikasının oluşturulması sürecine çalışanların da katılımını sağlamak

Güncel ihtiyaçlar doğrultusunda çalışan için güvenli çalışma ortamını ve koşulları sağlamak

Çalışanları başarıya özendirmek, bilgi ve kişisel gelişimlerini artırmak için olanaklar sağlamak, başarılı çalışanları imkanlar ölçüsünde teşvik etmek ve ödüllendirmek

Çalışanların yetiştirilme ve geliştirilmesinde adil ve eşit olanaklar sağlamak

Çalışanların iş memnuniyetini ve kuruma bağlılığını artırmak

Banka, çalışanlar tarafından iletilen tüm memnuniyetsizlikleri ve kapsayıcı olarak geliştirme önerilerini de değerlendirme konusuna önem vermektedir. Çalışanlardan gelen şikâyetler ve fikirler, “Çalışan Öneri ve Şikâyet Hattı” aracılığıyla 2020 yılından beri İK sorumluluğunda toplanmaktadır. İK şikâyetleri ve önerileri aldıktan sonra gelen talep incelenir, gerekirse ilgili birime iletilir ve talebe yönelik çözüm önerisi çalışana bildirilmektedir.

Öneri ve şikâyetlerin alınmasında gizliliğin korunması, çalışan, İK ve çözümden sorumlu departman ile sınırlıdır. Üst Yönetim gelen tüm talepleri incelemektedir. Görüşmeler neticesinde Banka tarafından İnsan Kaynakları Yönetmeliği esaslarına uygun bir tutumda aksiyona geçilmektedir. Bu doğrultuda, çalışanların devamlılığı ve memnuniyeti ile ilgili olarak, çalışanların yaratıcı fikirlerine göre geri bildirim alabilmeleri için çift yönlü iletişim kanallarına erişilebilir kılınmıştır. Çalışan perspektifleri, çeşitli anketler, çevrim içi toplantılar ve intranet yoluyla tutarlı bir şekilde toplanılmaktadır.

Çalışan bağlılığı ve memnuniyetini değerlendirmek için Çalışan Bağlılığı ve Memnuniyeti Anketi ilk kez Ocak 2022’de iş gücünün %91’inin katılımıyla gerçekleştirilmiştir ve tamamlanan anket sonuçlarında memnuniyet ve bağlılık oranı %78 olarak belirlenmiştir.

Çalışan memnuniyeti artırıcı ve Banka’nın genel stratejisi doğrultusunda 2022 yılında, insan kaynakları ve iç iletişim uygulamalarının dijitalleştirilmesi ve İK süreçlerinin dijital dönüşümün bir parçası olma hedefine de odaklanmıştır. 2022 yılında başlayan bu konudaki sistem çalışmaları devam etmektedir.

Dijitalleşme sayesinde verimli süreçlerin oluşturulması, maliyetlerden tasarruf edilmesi, raporlamaların sistemsel yapılması ve çalışan memnuniyetinin artırılması amaçlanmaktadır.

“Great Place to Work” kurumsal performansa, iş yeri kültürüne ve çalışan bağlılığına odaklanan uluslararası bir araştırma ve danışmanlık enstitüsüdür. Great Place to Work kavramı, liderliğe, olumlu bir iş yeri kültürüne ve çalışan refahına vurgu yapan şirketlerin yüksek yetenekleri çekme ve elde tutma olasılığının daha yüksek olduğu fikrine dayanmaktadır. Bu durum da üretkenliği ve kârı arttırmaktadır. Bu kapsamda, çalışan mutluluğu ve bağlılığının yüksek olduğu şirketleri sertifikalandırmak adına anket çalışması yapılmaktadır.

TKYB’nin güvenli ve sağlıklı çalışma kültürü ve çalışan odaklı bakış açısına uygun olarak 2022 yılı aralık ayı içerisinde Great Place to Work anketi gerçekleştirilmiştir. Çalışanların %89’unun katılımıyla tamamlanan anket sonucunda Banka “Certified” lisansını almaya hak kazanmıştır. İş birliği ve takım çalışmasını geliştirmek, ekipler arası iletişimi kuvvetlendirmek amacıyla; 2022 yıl sonu itibarıyla İç Müşteri Memnuniyeti anketi çalışması başlatılmıştır. 2023 yılının ikinci yarısında ise anket çalışmasının gerçekleştirilmesi planlanmaktadır.