05

Fikri Sermaye

Bilgi Güvenliği ve Dijital Dönüşüm

Bilgi güvenliği ve dijital dönüşüm, günümüzdeki modern bankacılık faaliyetlerinin merkezinde yer almaktadır. Bankaların sunduğu hizmetlerin kalitesi ve güvenilirliği, dijital altyapılarının sağlamlığına ve bilgi güvenliği politikalarının etkinliğine bağlıdır. Müşteri verilerini koruma, iş sürekliliğini sağlama ve finansal hizmetlerin güvenilir bir şekilde sunulması, bankaların bilgi güvenliği ve dijital dönüşüm yoluyla ulaşmayı hedeflediği başlıca kriterlerdir.

Bu çerçevede, Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası, 2022 yılında sürdürdüğü dijital dönüşüm süreci kapsamında ölçme ve değerlendirme konularında kurumsal ihtiyaçlarına yönelik dijitalleşme adımlarında, iş sürekliliği ve güvenlik alanlarında BT altyapısında önemli geliştirmeler uygulamaktadır. Açık kaynak, açık bankacılık ve bulut bilişim konularına ağırlık vererek, yapay zekâ destekli sistemler ve robotik süreç otomasyonu ile süreçlerinin etkinliğini ve verimliliğini artırmayı hedeflemektedir. Banka’nın dijitalleşme uygulamaları hem operasyonel verimliliği artırmaya hem de müşteri hizmetlerini daha da iyileştirmeye yöneliktir.

2022’de bilgi teknolojisi organizasyonunda değişikliğe gidilerek, çevik çalışma prensiplerini uygulamak üzerine oluşturulan ekiplerle, BT süreçlerine ilişkin revizyonun konsolidasyon ve iyileştirmelerin de dikkate alındığı bir biçimde genel çerçevesi çizilmiştir.

Bu çalışmanın amacı, Banka’nın yüksek seviyede verim alabilmek için entegre proje yönetimi, değişiklik yönetimi ve tedarik yönetimi prosedürlerini yeniden değerlendirmek ve süreçleri tasarlamak olmuştur. Project Management Institute (PMI) tabanlı klasik olarak benimsenen şelale yöntemi ve çevik teknikleri birlikte kullanarak, proje yönetimi sürecinin temelini oluşturmaktadır. Bu, hem stratejileri destekleyecek süreçlerin işletilmesine hem de projenin özel gereksinimlerine yanıt olarak esneklik sağlanmasına olanak tanımaktadır.

2022 yılında kurumsal iş süreçleri, aktivite temelli uçtan uca tasarım yaklaşımı (mevcut durum analizi, boşluk analizi ve hedef durum tasarımı) ile tüm Banka süreçleri tek ve merkezi bir mimari model altında analiz edilebilecek noktaya taşınmıştır. Kurulan bu yapı, rol ve sorumluluklar, fonksiyonlar arası geçişler merkezi olarak gözlemlenebilmesine, bağımlılıkların tespitinin kolaylaşmasına, iyileştirme tasarımlarının hızlı uygulanıp devreye alınabilmesine ve otomasyon fırsatları için uzun ve tekrar baştan yapılan iş analiz gereksinimlerinin azaltılmasına olanak sağlamıştır.

Intellectual Capital

İş süreçlerin keşfedilmesi, analiz edilmesi ve iyileştirme olanakları ile otomasyon fırsatlarının tespiti için gerçek süreç verilerinin toplanması, işlenmesi, anlamlandırılması ve süreç performans raporlamalarına destek veren süreç madenciliği çözümleri incelenmiş ve tedarik süreci başlatılmıştır. Süreç madenciliği, Banka’nın iş süreçlerinin kaç farklı şekil ve varyansta ilerlediğinin görüntülenmesi, süreç içerisinde yer alan adımlarda yaşanılan kayıpların izlenmesi (maliyet, süre vb.), süreçlerin işleyişindeki otomasyon yüzdesi ve tasarlanan ideal süreç ile gerçekleşen süreç arasındaki farklılık ve uygunlukların belirlenmesi gibi, verimlilik artışı için ortaya konulan stratejiler için kullanılacaktır.

İnovasyon ve İş Geliştirme Komitesi, ticari büyüme fırsatlarını değerlendirmek amacıyla Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası bünyesinde yeni ürün, hizmet, yenilik ve optimizasyonlar getirerek faaliyetlerini yürütmektedir. Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası, 2022 yılında tamamladığı özel bulut projesi ile dijital dönüşüm çalışmalarının sürekliliğini sağlamıştır. BDDK’nın Mart 2020’de yayımlanan ve 2021 yılı başında yürürlüğe giren yeni bilgi sistemleri mevzuatına ilişkin maddelerde, bankalara özel bulut ve topluluk bulutunu belirli kısıtlamalar dahilinde kullanılmasına izin verilmiştir.

Banka bu mevzuatsal değişiklikleri dinamik bir biçimde takip etmesiyle birlikte, bu fırsatı değerlendirerek yeni bilgi sistemleri mimarisini bulut temelli tasarlama çalışmalarını hızla başlatmış ve tüm sektörde hızla devam eden dijitalleşme yarışında özel bulutu uygulayan öncü kuruluşlar arasında yerini almıştır. Yeni tür bulut teknolojileri için fırsatlar değerlendirilmekte, düzenleyici kurumlar ve teknolojik gelişmeler takip edilmektedir. Uygun maliyet, operasyonel etkinlik, ölçeklenebilirlik, yüksek kullanılabilirlik ve en önemlisi dünyadaki teknolojik trendin merkez konumunda olmak gibi birçok avantajı olan özel bulut teknolojisi, 2022 yılında sektörde ilk kez uygulanmıştır. Banka, bütüncül bir yaklaşımla ve BT dışı paydaşları da aktif olarak dahil ederek, bu kapsamlı geçişle ilgili riskleri değerlendirmekte ve yönetmektedir.

2022 yılı boyunca üzerinde önemli çalışmalar yapılan bu proje, yıl içinde tamamlanarak kullanıma açılmış, birincil veri merkezi ve afet veri merkezlerinin teknolojik altyapısı ise Banka tarafından yenilenmiştir. Akabinde faaliyete geçerek, uluslararası standartlarda veri merkezleri kullanılmaya başlanmıştır. Yeni birincil merkezin, Uptime Institute tarafından sunulan en yüksek akreditasyon olan TIER IV ile en üst düzeyde erişilebilirlik, güvenlik ve dayanıklılık sağladığı onaylanmıştır. Devam eden temel bankacılık dönüşüm girişiminin (SKY) bir parçası olarak ERP modüllerinin paralel kullanımı başlatılmış, ardından krediler ve hazine modülleri paralel koşum sürecine entegre edilerek devam edilmesi planlanmaktadır.

BDDK tarafından yayımlanan “Bankaların Bilgi Sistemleri ve Elektronik Bankacılık Hakkında Yönetmelik” uyum çalışmaları yapılarak tüm mevzuat gereklilikleri karşılanmaktadır ve Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi Bilgi ve İletişim Güvenliği Rehberi’ne göre yapılan çalışmalarda uyum sağlanmıştır.

Bilgi güvenliği konusunda, International Organization for Standardization (ISO) tarafından yayınlanan, kurum ve kuruluşların bilgi güvenliğinde uyulması gereken kontrolleri içeren ve bilgi güvenliğine ilişkin gereksinimleri tanımlayan tek denetlenebilir uluslararası standart olan ISO/IEC 27001:2013 Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi Standardı’na uyum sağlayarak ilgili sertifikayı almaya hak kazanmıştır.

Aynı zamanda Banka, uç nokta güvenlik altyapısının geliştirilmesi ve uç nokta algılama ürünlerinin incelenerek konumlandırılması yoluyla potansiyel siber tehditlere karşı önlemlerini güçlendirmekte, siber olaylara yönelik takip ve farkındalığı artırmak adına ise üst yönetime düzenli bilgilendirmeler yapmaktadır. Bu çalışmalar, Banka’nın sadece dijital dönüşümünü değil, aynı zamanda siber güvenlik anlayışını da geliştirmektedir. Bu yaklaşımla, Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası, dijital bankacılık alanındaki güncel ve gelecek ihtiyaçlarına proaktif bir şekilde yanıt vermekte ve bilgi güvenliği konusunda endüstride öncü bir rol üstlenmektedir.

2022 yılında gerçekleştirilen diğer projelerden bazılarına aşağıda yer verilmiştir:

Banka bilgi teknolojileri altyapısını 2022’de konum, kapasite, teknolojik yön, mimari ve güvenlik gibi tüm alanlarda yenileyerek daha ileriye taşımıştır. Proje ile tüm sistemler yedekli ve aktif-aktif çalışan bir yapıya geçirilmiştir. Banka IP’leri operatör bağımsız RIPE IP’leri ile değiştirilerek yüksek erişilebilirlik sağlanmıştır.

Güvenlik tehditleri küresel ölçekte yayılmaya ve büyümeye devam ederken Banka da bilgi teknolojilerinde güvenlik odaklı yaklaşımını sürdürmüştür.

Kağıtsız bankacılık projesi kapsamındaki çalışmalara devam edilmiştir.

Mevzuatın da tehditlere paralel olarak güncellenmesi ile 2022’de yeni güvenlik çözümleri uygulanmaya devam etmiştir. Bu çerçevede SSL şifreleme çözümü devreye alınmış ve kullanılmaya başlanmıştır. Başta düşük maliyet olmak üzere tedarikçi bağımlılığını azaltma, bütünleşmiş yönetim, yüksek kalite gibi birçok avantajı bulunan açık kaynak sistemlerin yaygınlaştırılmasına devam edilmiş, BT platformunun izleme, raporlama, görselleştirme faaliyetleri açık kaynaklı sistemlerle sağlanmıştır.

Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası, kurumsal mimari çalışmalarını 2022’de sürdürmüş, bu kapsamda dünyada kabul görmüş çeşitli mimari model ve çerçeveler detaylıca incelenerek Banka’ya en uygun TOGAF tabanlı kurumsal mimari çerçevesinde karar kılınmış ve bu çerçeveye uyum çalışmaları başlatılmıştır. Olay, problem ve servis yönetim sistemi üzerinde yer alan süreçler artırılarak tüm birimlerin talep yönetiminin dijital kanaldan yürütülmesi yaygınlaştırılmış, tedarikçi çağrı sistemleri ile entegrasyonlar artırılarak çağrı yönetim süreçlerinde otomasyon ve SLA bazlı ölçümlemelere devam edilmiştir.

Banka, 2022 yılında da müşterilerine mobil ve çevrim içi kanallardan yenilikçi hizmetler geliştirmeye devam etmiştir.

Banka’nın BI portal üzerinde yer alan etkileşimli karar destek raporlarına mobil cihazlardan da erişim sağlanarak ekiplerin iş süreçlerinde etkinliğini arttırmaya dönük faaliyetlere devam edilmiştir.

Bilgi teknolojilerine ilişkin tüm unsurların güncel, güvenli ve verimli olması ilkesinden hareketle 2022’de sürüm yükseltme projelerine ve teknoloji yenileme çalışmalarına ağırlık verilmiştir. E-posta sistemlerinde son versiyonlara geçiş yapılmıştır. Kullanıcı bilgisayarları yenilenmiş ve işletim sistemi ve ofis uygulamaları son versiyonlara yükseltilmiştir.

2022’de tüm bilgi teknolojileri platformunun veri merkezleri yenileme projesi kapsamında birincil veri merkezi ve olağanüstü durum veri merkezlerini (ODM) teknolojik altyapısını modernize etmiş ve uluslararası standartlara sahip veri merkezlerinde faaliyet göstermeye başlamıştır. Uptime Institute tarafından verilen en yüksek sertifika olan TIER IV’e sahip olan yeni birincil merkezin en üst seviyede erişilebilirlik, güvenlik ve dayanıklılık sunduğu belgelendirilmiştir

Banka, 2022 güvenlik planlamaları kapsamında son kullanıcı bilgisayarlarında güvenlik altyapısının güçlendirilmesi amacıyla uç nokta güvenliğini sağlamaya uygun ürünü test edip sonrasında temin ederek kullanmaya başlamıştır.

Personel bilgi güvenliği farkındalığını arttırılmasına yönelik çalışmalara devam etmiştir.

Banka, siber istihbarat uygulaması aracılığıyla takip ve tespit ettiği olumsuz bilgi ve bildirimlere yönelik kontrollerini sağlamış, pozitif olduğu anlaşılan siber istihbaratlara yönelik ise anlık aksiyonlar almaya devam etmiştir.

Banka’nın dönüşüm sürecinde önemli bir yer tutan Ana Bankacılık Sistemi başta olmak üzere devreye alınacak tüm modül ve uygulamalarda sızma testi hizmeti alınarak, sızma testleri gerçekleştirilmiştir.

Yeni ana bankacılık SKY platformu üzerinden forward/swap işlemlerinin yapılması, risk, limit, teminat, farklılık süreçlerinin yürütülmesi, işlem değerlemeleri ve vergilendirme işlevlerini içeren türev modülü geliştirmesi tamamlanmıştır. Bu uygulamanın geliştirme ve taşıma süreçlerinin uçtan uca otomatize edilmesi sağlanmış, Docker teknolojileri üzerinde verimli ve yüksek performanslı deployment süreçleri oluşturulmuştur.

Banka’nın tüm veri kaynaklarından beslenen merkezi raporlama ve altyapısı iş zekâsı ve raporlama uygulamaları yaygınlaştırılmaya devam edilmiş, etkileşimli ve dinamik karar destek raporları 2022 yılında %370 oranında artırılarak ve güncellenerek etkin izleme ve raporlama sağlanmış, veri kalitesini artıracak veri ambarı oluşturma çalışmalarına devam edilmiştir.

Yeni ana bankacılık uygulamalarının Kubernetes altyapısında çalıştırılması sağlanmış; ölçeklenebilir, yüksek performanslı, esnek, güvenli ve düşük maliyetli konteyner mimarileri kullanımı yaygınlaştırılmıştır.

Mevcut Rating modelinin yenilenmesi ile daha doğru, tutarlı ve objektif kredi risk analizi ve yönetimi yapılabilecek, daha sağlıklı ve sürdürülebilir kredi portföyü büyümesi sağlanacak ve modern algoritmalarla tasarlanmış ve kullanıcılar için daha kullanışlı bir sisteme geçiş yapılması hedefi ile Banka rating modelinin; kurumsal/SME, proje kredileri ve finansal kurumlar için kantitatif, kalitatif, uyarı sinyalleri ve uzman görüşlerini de dikkate alacak şekilde derecelendirme yapan yeni bir IFRS uyumlu rating modeli ile yenilenmesi çalışmaları yürütülmüştür.

Güvenli yazılım geliştirme kapsamında The Open Worldwide Application Security Project (OWASP) standartlarının uygulanmasına devam edilmiş, test süreç otomasyonu çalışmaları yürütülmüş, yazılım geliştirme yaşam döngüsü test adımlarında otomasyon sağlanarak test ve kalite süreçlerinde kaynak tasarrufu, verimlilik ve kalite artışı sağlanmıştır.

Uygulama geliştirme yaşam döngüsünde kalite ve güvence sağlama sürecinin geliştirilmesi çalışmaları kapsamında Selenium test otomasyonunun tüm test süreçlerine yaygınlaştırılmasına devam edilmiştir.

Çevik, hızlı, low code yaklaşımı temel alan hatasız ve hızlı uygulama geliştirme imkânı sunan yazılım geliştirme çerçevesinin oluşturulması çalışmalarına devam edilecektir.

Banka çalışanları arasında iç iletişimi güçlendiren, sosyal paylaşımlarda bulunabildikleri, kültürel değerler üzerinden teşekkür paylaşımları, destek mesajları iletebildikleri, duyuru, anket ve kurum içi dokümanlara erişebildikleri mobil intranet uygulaması oluşturulmuştur.

Müşterilere katma değerli hizmetler sunabilmek için açık bankacılık kanalı ile FinTek (Finansal Teknoloji) iş birliğine yönelik alanlarında faaliyet gösteren girişimlere ilişkin yatırım süreçleri devam etmektedir.